Szkoła Podstawowa nr 69
im. gen. Stanisława Sosabowskiego
w Gdańsku
Godło

Odkryliśmy „skarby”

Dzisiejszy dzień to prawdziwa gala naszych „podwójnie wyjątkowych”.
To Oni stworzyli dzisiaj listę książek, które chcieliby przeczytać.
To Oni zostali uhonorowani medalami.
To w Nich odkryliśmy wyjątkowe i niezwykłe „talenty”.
Naszą szkolną galę zakończyło wspólne odśpiewanie piosenki powstałej specjalnie w związku z Tygodniem Świadomości Dysleksji, który w naszej szkole upłynął pod hasłem „Każdy ma w sobie skarb”.

Akredytowany fotoreporter SP69

Fotorelacja

Wierszem łatwiej

Na jednej z lekcji nasi uczniowie wcielili się w aktorów w różnorodny sposób odgrywając scenki ilustrujące ortograficzne zawiłości.
Klasa I wystąpiła z wierszem „Alfabet”.
Klasa II zaprezentowała wiersz „Warzywa” uczący nas form rzeczownika.
Klasa III przedstawiła inscenizację dotyczącą liczebników porządkowych - „Dwanaście miesięcy”
Klasa IVa uczyła nas rozpoznawania rodzajów zdań poprzez wiersz „Przyjazna lekcja”
Klasa IVb przybliżyła zasadę pisowni „ó” wymiennego ilustrując ją wierszem „Jak się pisze”
Jak się pisze „nie” z przymiotnikiem dowiedzieliśmy się z wiersza ”Nietoperz i sroka” zaprezentowanego przez klasę V.
Klasy VIa i VIb na podstawie wiersza „Chudzikowie” utrwaliły nam stopniowanie przymiotników.

Na zakończenie naszego spotkania po raz pierwszy odśpiewaliśmy hymn naszego Szkolnego Tygodnia Dysleksji:
Wyjątkowość na nas czeka
Spojrzysz w głąb-poznasz człowieka
Tylko się zastanów kogo z nas
Poznać lepiej, bo już czas

Ref: Już za parę dni, za dni parę
Znajdę w sobie
Skarbów parę
Pięknie śpiewam, tańczę też
Kopię piłkę wzdłuż i wszerz
I rysuję też doskonale.

Akredytowany fotoreporter SP 69

Fotorelacja

Ortograficzna pantomima

Wczorajsze popołudnie i dzisiejszy ranek zakończył się powstaniem Groty Skarbów, która posłużyła jako dekoracja dla spotkań z literaturą. Uczniowie z zapartym tchem słuchali historii Robinsona Crusoe, fragmentów „W pustyni i w puszczy” oraz „Tajemniczego ogrodu”. Teksty czytali zaproszeni nauczyciele i pracownicy szkoły. Spotkanie z literaturą kończyło odkrycie przez uczniów „skarbu”- przesłania, ukrytej mądrości…

Natomiast przerwa była czasem wyjątkowej zabawy „Gimnastyka dyslektyka”. Zaprosiliśmy do niej nie tylko naszych dyslektyków, ale wszystkich chętnych - również nauczycieli, którzy bawili się z nami.

Akredytowany fotoreporter SP 69

Fotorelacja

Galeria Sławnych Dyslektyków

„Zwyczajni-niezwyczajni” - pod takim hasłem upłynął nam kolejny dzień tygodnia dysleksji. Uczniowie poszczególnych klas prezentowali przygotowane wcześniej plakaty na temat sławnych dyslektyków. Fascynujące było to, że uczniowie dotarli do ciekawostek, nieznanych faktów z życia postaci, o których opowiadali. Wszyscy mieli więc okazję przekonać się ,że warto pokonywać trudności, bo można nie tylko osiągnąć sukces, ale także zyskać sławę...
W ten sposób sami stworzyliśmy Galerię Sławnych Dyslektyków.

Akredytowany fotoreporter SP69

Fotorelacja

Każdy ma w sobie skarb…

W dniu 03.10.2016 w naszej szkole zainaugurowaliśmy Tydzień Świadomości Dysleksji pod hasłem „Uczeń podwójnie wyjątkowy”. Na wspólnym spotkaniu podczas apelu przekazaliśmy uczniom garść najważniejszych informacji na temat dysleksji i zaprosiliśmy do różnorodnych działań zaplanowanych na ten wyjątkowy tydzień, który w naszej szkole upływał będzie pod hasłem „Każdy ma w sobie skarb”.
Zaplanowane podchody z mapą zakończyły się odnalezieniem przez poszczególne klasy pierwszych skarbów - wierszy o tematyce ortograficznej. Każda z klas ma teraz za zadanie przedstawienie w formie pantomimy lub krótkiej scenki swój wierszyk.
Jutro czeka nas spotkanie z niezwykłymi dyslektykami.

Akredytowany fotoreporter SP 69

Fotorelacja

EUROPEJSKI TYDZIEŃ ŚWIADOMOŚCI DYSLEKSJI

W dniach 03.10.16 - 07.10.2016 odbędzie będzie Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji „Uczeń podwójnie wyjątkowy”.

W Szkole Podstawowej nr 69 w Gdańsku będziemy go obchodzić pod hasłem:
„Każdy ma jakiś skarb”

Plan działań w tygodniu dysleksji w naszej szkole.

Podsumowanie Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji 05.-12.10.2015r.

Po raz drugi w Szkole Podstawowej nr 69 w Gdańsku zorganizowano zajęcia w ramach Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji. Tegorocznym obchodom przyświecało hasło zaproponowane przez Polskie Towarzystwo Dysleksji: „Mogę. Umiem. Potrafię!”. Historia związana z jego powstaniem była ogromną inspiracją do stworzenia motywu przewodniego dla naszych działań. Wybór padł na Indian. Bohaterów dzielnych, skromnych i obdarzonych ogromną inteligencją. W czasach, w których świadomością młodych ludzi zawładnęli sztuczni bohaterowie, istnieje potrzeba przypomnienia prawdziwych ideałów. A historie uczniów z dysleksją wielokrotnie przypominają, problem niezrozumienia, z którym borykali się pierwotni mieszkańcy Ameryki. Podczas zajęć, które zorganizowaliśmy dla uczniów z dysleksją, staraliśmy się wzmocnić poczucie ich wartości i zachęcić do pokonywania trudności z którymi się borykają.

Nasza 5-dniowe obchody rozpoczęliśmy dość tajemniczo, ponieważ na warsztatach plastycznych uczniowie z specyficznymi trudnościami w nauce przygotowywali indiańskie tipi. Było to niczym powrót do lat wczesnego dzieciństwa, gdy na krzesłach rozkładało się koce i chowało się z zabawkami na wiele godzin.

Sporym zaskoczeniem dla uczniów było pojawienie się na długiej przerwie nauczycieli ubranych w indiańskie pióropusze. Z pewnym zdziwieniem i niedowierzaniem przyjmowali zaproszenie do indiańskiego tańca, który zainaugurował nasze obchody. Taniec Indian z wioski Zielony Trójkąt przygotowała nauczycielka WF p. Iwona Uba.

Natomiast od strony merytorycznej wspomagała nas pierwszego dnia pani pedagog mgr Anna Ogonowska z PPP7 w Gdańsku. Dzięki zaangażowaniu specjalistki z poradni zostały zorganizowane konsultację dla rodziców i czytanie wierszy ortofonicznych „Mądrości Leśnych Gości” dla dzieci z oddziału przedszkolnego i uczniów klas pierwszych. Do naszej akcji przyłączyli się również animatorzy z boiska szkolnego, ponieważ przygotowali od poniedziałku do środy godzinne treningi na świeżym powietrzu dla uczniów z dysleksją. Ponadto codziennie rano 22 uczniów z dysleksją w klasach IV-VI i 5 uczniów z grupy ryzyka dysleksji w klasach I-III otrzymywało karty pracy, które miałyby być rozwiązane do pobytu w szkole.

Wtorek był pierwszym dniem, gdy rozpoczęliśmy cykl czytania indiańskich lektur. Uczniowie podzieleni na małe grupki byli zaproszeni do małej sali świetlicy, gdzie ulubione lektury czytali indiańscy wodzowie. Specjalnie na tą okazję psycholog szkolny p. Anna Szemiel i nauczyciel biblioteki p. Grażyna Dauksza przygotowały ulubione fragmenty swoich książek i ubrały indiańskie pióropusze. Spotkania tak bardzo przypadły do gustu uczniom, że grono pedagogiczne na gorące życzenie uczniów postanowiło kontynuować czytanie lektur dla chętnych podczas długiej przerwy. Sukces tych spotkań bardzo nas zaskoczył. Forma słuchania lektur, która zaproponowaliśmy uczniom była bardzo swobodna. W kameralnej sali uczniowie mogli usiąść na miękkich pufach i odprężyć się w miłej atmosferze. Takiej formy relaksu bardzo im brakowało podczas przerw, być może dlatego zgłosili chęć kontynuacji spotkań po zakończonym Tygodniu Dysleksji.

Kolejnymi zajęciem na które zaproszono uczniów z dysleksją były „Rysunki ortograficzne”. Szkolny logopeda - p. Bożena Mociewicz przygotowała zajęcia podczas których zaprezentowała uczniom ciekawą metodę graficzną ułatwiającą zapamiętywanie słów z trudnością ortograficzną. Uczniowie mieli za zadanie wybrać wyrazy, które kojarzą się z motywem indiańskim. Następnie musieli zwrócić uwagę na charakterystyczne elementy, które stanowią trudność ortograficzną (kropka, kreska, dwuznak… itp.). Kolejnym etapem pracy było dostrzeżenie w znaczeniu wyrazu lub skojarzeniu cechy przywodzącej na myśl znak do zapamiętania. Zabawa była przednia, a prace uczniów zostały zaprezentowane na szkolnym korytarzu.

W drugim dniu odbyło się również rodzinne dyktando. W godzinach popołudniowych zostali zaproszeni rodzice wraz z uczniami dyslektycznymi. Spotkanie poprowadziła nauczycielka języka polskiego pani Joanna Kozłowska. W związku z dużym zainteresowaniem ze strony uczniów, którzy nie mają stwierdzonej dysleksji i ich rodziców postanowiliśmy pomysł rodzinnego dyktanda powtórzyć wiosną.

W środę w naszych działaniach wzięły udział zespoły klasowe. Podczas godzin wychowawczych przygotowywali „złote pióra” z radami dla swoich kolegów i koleżanek, jak radzić sobie z dysleksją. Jedna z rad sugerowała, aby „zjeść dysleksję, zanim ona zje nas”. Równolegle cała grupa uczniów z dysleksją została zaproszona na salę gimnastyczną, gdzie nauczyciel WF p. Jarosław Miś przygotował ćwiczenia ruchowe w oparciu o metodę Dennisona – „Rusz głową na sportowo”. Nie zapomnieliśmy o uczniach młodszych, z którymi ćwiczyła nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej p. Mirosława Pawlicka.

W czwartek zaprosiliśmy uczniów na długiej przerwie do zabawy „Ucz się słówek z tych krzyżówek”. Tym razem wszyscy uczniowie rozwiązywali również zadania z języka angielskiego. W ten przyjemny sposób chcieliśmy pomóc uczniom, którzy mają duże trudności z poprawnym zapisem słów w języku obcym. Osobą zaangażowaną w przygotowanie tego przedsięwzięcia była anglistka p. Justyna Galant. To nie jedyna atrakcja, która czekała na uczniów. Podczas przerwy do ćwiczeń ortograficznych porwała uczniów polonistka p. Joanna Kozłowska. Zaproponowała, aby za pomocą gestów przedstawić zapis wyrazu z trudnością ortograficzną. Uczniowie się dobrze bawili, a wrażenia są niezapomniane.

Niestety tydzień dysleksji zbliżał się ku końcowi, musieliśmy przygotować się do wielkiego finału, apelu podsumowującego tygodniowe zmagania. W formie niespodzianki została przygotowana piosenka o dysleksji na melodię popularnej piosenki biesiadnej „Hej sokoły”. Słowa specjalnie dla nas napisała katechetką p. Katarzyna Chełmińska. Na nasz apel przygotowaliśmy również kolorowe pióropusze z papieru. W pewnym sensie wpisywały się one w ideę spełniania marzeń z wczesnego dzieciństwa, gdy najlepszą zabawą było tworzenie przebrania z materiałów plastycznych.

W piątek uczniowie klas I-III obejrzeli film „Sekret Eleonory”. Jest to animowana podróż do świata, w którym czytanie to umiejętnością na wagę złota. Rodzina Nathaniela dostaje w spadku po cioci Eleonorze dom wraz z bogatą biblioteką. Problemy finansowe rodziców chłopca sprawiają, że bezcenne książki, a w tym pierwsze wydania bajek Perraulta i baśni braci Grimm, mają zostać sprzedane. W chwili kiedy Nathaniel odkrywa, że biblioteka cioci Eleonory ma niezwykłą moc, zaczyna szukać sposobu, by ocalić książki oraz ich bohaterów dla kolejnych pokoleń. Pomagają mu w tym: Alicja z Krainy Czarów, Piotruś Pan oraz Pinokio. W filmie poruszony został problem czytania książek, radzenia z własnymi słabościami oraz klasycznego zwycięstwa dobra nad złem.

Ostatnim działaniem przygotowanym dla uczniów z dysleksją w ramach obchodów Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji było multimedialne dyktando dla uczniów młodszych.

Pomimo jesiennej szarugi apel podsumowujący był bardzo kolorowy i wesoły. Uczniowie zgromadzili się wokół indiańskich wigwamów, chętni ubrali kolorowe pióropusze. Dźwięk bębna rozpoczął pokaz indiańskiego tańca, podczas którego donośnie wykrzykiwano motto: „Mogę. Umiem. Potrafię!”. Następnie wręczono upominki ufundowane przez Radę Rodziców. Na zakończenie chór Indian odśpiewał piosenkę o dysleksji.

Tydzień szybko minął, ale pozostawił wiele pięknych wspomnień. Wielu uczniów przyznaje, że już nie może się doczekać, co zostanie przygotowane dla nich za rok. Co ważne, pozostanie po obchodach Tygodnia Świadomości Dysleksji działanie, które będzie wspierać uczniów. Czytanie ulubionych fragmentów książek w małej salce świetlicy jest inicjatywą, która na ich prośbę będzie funkcjonować w ciągu roku szkolnego.
Obchody Tygodnia Świadomości Dysleksji były zrealizowane dzięki pracy i zaangażowaniu całego grona pedagogicznego.

Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji 02.-05.10.2015r.

Jakiś czas temu do Poradni PTD w Gdańsku trafił czternastoletni chłopiec - szalenie zdolny, ale z głęboką dysleksją. Jego zadaniem było napisanie, jak widzi sam siebie. Z jego pracy na pierwszy plan wybijały się wyraźnie cztery zdania. Oto one:

„Mogę czasem czegoś nie zrozumieć, ale bardzo się staram.
Umiem szukać sposobów na pokonanie dysleksji.
Potrafię pracować nad przezwyciężaniem trudności.

Nie jestem supermanem, ale nigdy nic nie wiadomo.”

To niezwykle ciekawe, jak niejednokrotnie przypadek staje się inspiracją dla działań, których by się można wcale nie spodziewać. Nigdy nic nie wiadomo. Nie wiadomo, gdzie i skąd przyjdzie nam czerpać natchnienie i siłę do pracy, niezależnie od tego, czy będzie to praca ucznia, praca rodzica, czy praca nauczyciela.

Niech tegoroczny Tydzień Świadomości Dysleksji przebiega pod hasłem wziętym prosto z historii ucznia z dysleksją: Mogę. Umiem. Potrafię!

(źródło www.ptd.edu.pl)

Z planem obchodów w naszej szkole można zapoznać się tutaj.

Sprawozdanie - Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji

NIE DAM SIĘ DYSLEKSJI!

W dniach od 6 do 12 października obchodziliśmy Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji pod hasłem: „Nie dam się dysleksji”. W tych dniach w naszej szkole przygotowane zostały liczne zajęcia dla: rodziców, uczniów z dysleksją jak również dla wszystkich uczniów, aby ułatwić zrozumienie czym jest dysleksja i jak się objawia.

Przez cały tydzień nauczyciele klas I-III oraz nauczyciele matematyki i języka polskiego w klasach IV-VI prowadzili otwarte zajęcia korekcyjno-kompensacyjne i konsultacje. Rodzice chętnie uczestniczyli w zajęciach podczas, których mogli zwrócić się ze swoimi problemami do nauczyciela i obserwować pracę swojego dziecka na tle rówieśników. Ponadto specjalnie dla rodziców dzieci z oddziału przedszkolnego zostało zorganizowano spotkanie z pedagogiem z PPP7 w Gdańsku na temat ryzyka dysleksji.

Kolejny typ działań skierowany był do wszystkich uczniów klas IV - VI. Podczas godzin z wychowawcą zapoznali się oni z prezentacjami na temat dysleksji, a następnie przygotowali plakaty. Natomiast 9 października nauczyciele poloniści przygotowali ortograficzne show podczas długiej przerwy. Na wydrukach wielkoformatowych uczniowie rozwiązywali rebusy i krzyżówki ortograficzne. Kolejny raz okazało się, że można liczyć na zaangażowanie uczniów. Metoda „niech przyjaciel wciągnie przyjaciela w rozwiązywanie zadań” okazała się bardzo atrakcyjna. Szczególnie, że po wykonaniu zadania grupa przyjaciół pośród których byli dyslektycy, otrzymywała w nagrodę słodycze.

Głównym celem działań w ramach Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji były specjalne zajęcia dla dyslektyków. Ogółem uczestniczyło w nich 20 uczniów, którzy posiadają opinię z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz uczniowie z klas młodszych, którzy zostali zakwalifikowani do grupy ryzyka dysleksji. Pierwszym wyzwaniem było przygotowanie do „Jesiennego Dyktanda”. Uczniowie mieli cały tydzień na nauczenie się zestawu wyrazów, z którego były ułożone zadania do dyktanda. Drugim wyzwaniem był udział w specjalnej lekcji W-F „Rusz głową na sportowo” podczas której szczególny nacisk był kładziony na rozwój koordynacji ruchowo - wzrokowej, słuchowej i czuciowej. Zajęcia zadziałały bardzo motywująca na uczniów z problemem dysleksji, ponieważ bez większego stresu napisali dyktando. Efekt ich starań został doceniony podczas apelu podsumowującego. Organizatorzy wraz z Dyrekcją Szkoły przygotowali dyplomy i nagrody dla uczniów, którzy brali udział w „Jesiennym dyktandzie”. Wielu z nich nie mogło uwierzyć, jak niewiele błędów ortograficznych popełniło. Uczniowie byli głęboko wzruszeni licznymi pochwałami ze strony nauczycieli i uczniów, że nie poddają się dysleksji. Dzięki obchodom Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji uczniowie uwierzyli w siebie. Przepełniała ich duma, że zdobyli nagrodę w konkursie, który do tej pory był zarezerwowany dla najlepszych uczniów. Ponadto wielu ich kolegów zrozumiało, z jakimi trudnościami muszą się oni zmagać każdego dnia.

Zdjęcia z naszych obchodów możesz obejrzeć tutaj.

Symptomy dysleksji

Dysleksja na ogół może się ujawniać pod postacią zespołu symptomów, ale każde dziecko przejawia dodatkowo indywidualny obraz objawów zaburzeń i związanych z tym trudności szkolnych.

Symptomy ryzyka dysleksji i dysleksji rozwojowej dzieci w kl. 0

Symptomy ryzyka dysleksji i dysleksji rozwojowej dzieci w kl. I-III

Symptomy ryzyka dysleksji i dysleksji rozwojowej dzieci w kl. IV-VI

Tydzień Świadomości Dysleksji

Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji
06. – 12. października 2014
NIE DAM SIĘ DYSLEKSJI!


Szanowni Państwo,
każdego roku w pierwszym tygodniu października obchodzony jest Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji. Z tej okazji zorganizowaliśmy w naszej szkole specjalnie dla uczniów z dysleksją i ich rodziców liczne zajęcia. Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w zajęciach otwartych i spotkaniach ze specjalistami.

Dyrekcja i Grono Pedagogiczne SP 69

Harmonogram obchodów w naszej szkole znajdziesz tutaj.

Jeśli jesteś rodzicem dziecka z dysleksją

1. Pamiętaj, że jego inteligencja mieści się w normie, a często jest znacznie wyższa od przeciętnej.

2. Aby Twoje dziecko odnosiło sukcesy, uniknęło niepowodzeń, powinno być otoczone troską i poddane terapii.

3. Nie traktuj dziecka jak chorego, krnąbrnego czy leniwego.

4. Nie karz i nie wyśmiewaj w nadziei, że to je zmobilizuje do pracy nad problemem.

5. Nie łudź się, że samo z tego wyrośnie lub weźmie się w garść, albo też ktoś je wyleczy. Skontaktuj się ze specjalistą i zachęć do udziału w zajęciach terapeutycznych.

6. Nie tylko terapeuta pracuje z dzieckiem, także Ty pracuj z nim w domu i to systematycznie.

7. Wspomagaj rozwój dziecka: rozmawiaj z nim, czytaj książki, rozwijaj wrodzone talenty i zainteresowania.

8. Chwal je za wszystkie osiągnięcia.

9. Współpracuj z nauczycielami.

10. Dziecko z dysleksją ma prawo do udzielania ma pomocy w domu i w szkole.