Szkoła Podstawowa nr 69
im. gen. Stanisława Sosabowskiego
w Gdańsku
Godło

Program adaptacyjny w szkole


Problemy adaptacyjne występują u wszystkich dzieci, które po raz pierwszy zaczynają uczęszczać do szkoły. U niektórych trwa to zaledwie chwilkę, a inne potrzebują dnia czasem tygodni, aby poznać i zaakceptować nowe miejsce, w którym na dodatek nie ma osób najbliższych. Wszystkie dzieci przeżywają stres przed nową i nieznaną sytuacją. Również dla Was to trudne i stresujące wydarzenie. Możecie pomóc sobie i swojemu Zuchowi w tych trudnych chwilach i ograniczyć stres do minimum. Umożliwiając jak najszybsze zaprzyjaźnienie się z nauczycielem i szkołą oraz „przyjazne” wejście w nową rolę „ucznia”, rozwiejecie obawy swojego malucha. Wspólnie dajmy czas i warunki na poznanie i polubienie miejsca i ludzi tak, aby nasze pociechy wiedziały, że szkoła to nauka, zabawa, radość i bezpieczeństwo, a nie rozstanie.

Oto kilka pomocnych informacji i sposobów na złagodzenie stresu Waszego dziecka i rodzicielskich obaw.
Adaptację ułatwia:

  • wewnętrzne przekonanie obojga rodziców, że szkoła jest korzystna do prawidłowego rozwoju ich dziecka
  • świadomy wybór placówki
  • pozytywne, akceptujące nastawienie do szkoły i personelu
  • umożliwienie wcześniejszego poznania szkoły przez dziecko
  • częste kontakty dziećmi i z innymi dorosłymi
  • uczenie samodzielności dziecka w codziennych sytuacjach
  • zrozumienie dla stanów emocjonalnych dziecka i wspieranie go
  • stopniowe wydłużanie pobytu dziecka w szkole
  • okazywanie spokoju, poczucia bezpieczeństwa podczas rozstania
  • czas na bycie z dzieckiem po odebraniu go ze szkoły
Rady dla rodziców:
  • ciesz się i okazuj dziecku swoją radość z tego, że pójdzie do szkoły
  • pożegnanie powinno być krótkie: buziak i pa-pa
  • nie składaj obietnic, których nie możesz dotrzymać np. nie mów, że idziesz do samochodu i zaraz przyjdziesz/
  • witaj i żegnaj swoje dziecko z uśmiechem
  • nie pytaj od razu: co robiło, poczekaj aż samo Ci się zwierzy
  • nie pytaj: co i ile zjadło, ani z kim się bawiło – powoduje to stres i niechęć do opowiadania
  • pochwal je np. Byłeś dzielny/a. Jestem z Ciebie bardzo dumna
  • okazuj dziecku radość, spokój oraz dodawaj otuchy
  • uczestnicz w spotkaniach informacyjnych i zajęciach otwartych
  • zorganizuj sobie czas na bycie z dzieckiem po odebraniu ze szkoły
  • okazuj spokój, cierpliwość podczas rozstania i odbierania